Vandaag is het weer “Black Friday”. Black Friday is de dag na Thanksgiving waarop veel winkels stunten met speciale aanbiedingen. Steeds meer winkeliers in Nederland doen mee aan dit van oorsprong Amerikaanse fenomeen.
Gestunt wordt ook door diverse webwinkels. Zoals bekend is de online verkoop aan consumenten aan strenge regels gebonden. Consumenten worden in vergaande mate beschermd. Een goed voorbeeld daarvan is natuurlijk het wettelijke herroepingsrecht, op grond waarvan iedere consument diens aankoop binnen 14 dagen mag annuleren.
Webwinkels die zich niet houden aan de wettelijke herroepingsregels of daar niet goed over informeren, lopen het risico op forse boetes. Recent heeft toezichthouder ACM boetes van in totaal ruim een half miljoen euro (!) opgelegd aan vijf webwinkels in de modebranche. Zij informeerden consumenten op hun website onvoldoende (zichtbaar) over de regels die gelden bij het annuleren van hun aankoop. Ook ging veel mis in de afhandeling van het herroepingsrecht: aankoopbedragen werden te laat of niet volledig terugbetaald aan de consument.
De financiële strop was voor de betrokken webwinkels enorm. Webwinkeliers die een dergelijke “black friday” willen voorkomen doen er dus goed aan om rekening te houden met de strenge regels rondom het herroepingsrecht.
weten of het bestelproces van uw webshop voldoet aan alle eisen?
Neem geen risico & laat onze specialist, Joost Mosselman, een check uitvoeren. U kunt Joost een berichtje sturen op LinkedIn of hem rechtstreeks bereiken via e-mail of mobiel: +31 6 43 37 61 23.