Thuiswerken in tijden van corona: hoe zit het met de privacy?

door: op 25/03/20 in IT- & Privacyrecht, Corona,

Thuiswerken in tijden van corona: hoe zit het met de AVG?

Er zijn al dagen geen files op de Nederlandse snelwegen en video bellen is voor velen de enige mogelijkheid om collega’s te zien. Dit is (uiteraard) het gevolg van het advies van het kabinet om zo veel mogelijk thuis te werken. Thuiswerken heeft voor de werkgever grote gevolgen ook op het gebied van privacy. Als werknemers thuis werken houdt dat namelijk ook in dat goede technische en organisatorische maatregelen genomen moeten worden. Hieronder een aantal tips en aandachtspunten:

Protocol voor thuiswerken

Werknemers die thuiswerken maken veelal gebruik van een werklaptop. Van belang is om met de werknemer goede afspraken te maken over het gebruik van de werklaptop. Denk bijvoorbeeld aan een protocol dat de laptop niet onbeheerd achtergelaten mag worden of dat de werklaptop niet door derden gebruikt mag worden.

Verhoogd risico op datalekken

Thuiswerkers zijn daarnaast een makkelijk doelwit voor hackers en thuiswerken verhoogt dan ook het risico op datalekken aanzienlijk. Het niveau van de netwerkbeveiliging is op kantoor namelijk vaak beter geregeld dan bij thuisnetwerken. Zorg er dan ook voor dat ook thuis bij de werknemers de beveiliging voldoende gewaarborgd is. Dit kan door werknemers gebruik te laten maken van een multifactorauthenticatie of van een VPN verbinding. Is toch sprake van een datalek zorg dan dat werknemers in actie komen. Van belang is dat werknemers weten wanneer sprake is van een datalek en op welke wijze zij dit moeten melden. Een helder stappenplan voor werknemers kan daarbij helpen.

Tips Autoriteit Persoonsgegevens

De Autoriteit Persoonsgegevens heeft op haar website ook tips gepubliceerd voor veilig thuiswerken tijdens de coronacrisis. In het kort komen deze tips op het volgende neer:

  1. Werk in een beveiligde omgeving;
  2. Bescherm gevoelige documenten;
  3. Wees voorzichtig met het gebruik van (video)chatdiensten;
  4. Let op phishingmails.

Wil je als werkgever een kort en duidelijk protocol voor jouw werknemers over thuiswerken of heb je vragen over een concreet stappenplan bij een datalek, neem dan contact op met het privacyteam van DVAN Advocaten.

 

CORONA HELPDESK

DVAN Advocaten begrijpt dat ondernemers behoefte hebben aan snelle, duidelijke en vooral praktische antwoorden op vragen over de consequenties van het coronavirus voor hun onderneming. Daarom hebben wij de corona helpdesk opgezet met specialisten uit diverse rechtsgebieden. Wij staan voor u klaar. Neem contact met ons op.

REAGEREN OF VRAGEN?