Als zelfstandig retailer zit je middenin een turbulente tijd. Minder traffic in de winkelstraten, constante verandering van consumentengedrag, toenemende concurrentie van het grootwinkelbedrijf en ga zo maar door.
Hoe bepaal je een goede koers voor de toekomst en zorg je dat je het hoofd boven water houdt? Wie niet innoveert en zijn plaats in de keten opnieuw definieert, loopt de kans om flink de boot te missen. Welke strategische opties zijn er om dat te voorkomen? In feite heb je drie opties:
1. Zelfstandig blijven
‘Baas in eigen buik’ is voor veel ondernemers een groot goed, en terecht! Wie kiest voor behoud van zelfstandigheid doet er echter wel verstandig aan om flink te investeren in e-commerce. Offline in combinatie met online is vandaag de dag een absolute noodzaak om te kunnen overleven. De grootste uitdaging voor de moderne retailer ligt in het zoeken naar de juiste integratie van fysieke winkelervaring en digitale (ver)koop mogelijkheden.
2. Samenwerking met andere partijen zoeken
Samenwerking met anderen kan een goede optie zijn om tot een onderscheidende mix van service, gemak, beleving en product te komen. Juist door samenwerking te zoeken met andere ondernemers bied je de consument meer én betere mogelijkheden. Dat kan door een combinatie met andere retailers onder één dak te vormen, maar ook door samen met andere retailers in hetzelfde winkelgebied de handen ineen te slaan. Inmiddels zijn er gelukkig genoeg voorbeelden van ondernemers die op die manier samen met gemeentes en vastgoedeigenaren succesvol zijn geweest in de herontwikkeling van winkelgebieden.
3. Bedrijf verkopen
Wie op eigen kracht niet genoeg mogelijkheden ziet, kan aansluiting bij een sterke partner overwegen. Op die manier kun je enerzijds de continuïteit van het bedrijf verzekeren en tegelijk de waarde die je in de onderneming hebt opgebouwd "verzilveren". Veel grotere partijen zijn op dit moment op zoek naar mogelijkheden om schaalgrootte te realiseren en/of nieuwe diensten / producten aan het assortiment toe te voegen. Wellicht dat jouw ambities en onderneming daar goed bij aansluiten.
Benieuwd hoe je deze (en andere) opties verder uitwerkt en zo de toekomst van je bedrijf in eigen hand houdt? Ga eens vrijblijvend het gesprek aan met één van onze retail-advocaten.