Op 17 maart 2016 wordt een monteur geschorst, omdat die een klant meerdere malen niet had laten betalen voor verrichte werkzaamheden. Tevens blijkt tijdens de schorsing, dat de monteur ten minste 3 apk-keuringen aan zijn eigen auto niet heeft gefactureerd en afgerekend. De monteur wordt op staande voet ontslagen.
Is het niet laten betalen van een klant en het niet afrekenen van apk-keuringen voor de eigen auto, reden genoeg voor een ontslag op staande voet?
"Ja natuurlijk..." zou menig mens zeggen. Maar de kantonrechter in Lelystad denkt daar duidelijk anders over...
De monteur voert verweer tegen zijn ontslag. Hij erkent dat hij een klant een keer niet heeft laten afrekenen voor de oliewissel, omdat hij was vergeten het zogenaamde bonnenboekje van die klant in te nemen. Een klantenvoordeeltje waar eerder sprake van was. De klant bevestigt die gang van zaken. Na dit incident heeft zijn leidinggevende hem vriendelijk gevraagd de klant in het vervolg gewoon te laten betalen. De monteur vatte dit niet op als zijnde een 'laatste waarschuwing'. De gratis apk-keuringen aan zijn eigen auto waren volgens hem gebruikelijk, omdat dit eerder – met toestemming van de voormalig leidinggevende - werd toegestaan.
De Kantonrechter deelt de mening van het autobedrijf, namelijk dat een monteur niet zomaar zonder toestemming gratis diensten mag verlenen. Echter, een ontslag op staande voet is volgens de rechter een te zware sanctie. De monteur heeft een dienstverband van ruim 16 jaar en het autobedrijf had er ook voor kunnen kiezen om hem een officiële waarschuwing te geven of om de schade in te houden op zijn salaris. Het vriendelijk vragen aan de monteur om een klant een volgende keer wel te laten betalen, is geen officiële waarschuwing. Het autobedrijf had hem daarbij namelijk ook moeten wijzen op de consequenties wanneer hij dat (wederom) niet zou doen, aldus de rechter.
De Kantonrechter draait het ontslag terug
De rechter zag ook geen andere redenen voor een ontslag en draait het ontslag terug. Gevolg: de monteur mag terug naar de werkplaats. Natuurlijk niet de bedoeling van het autobedrijf, maar ook als het autobedrijf in hoger beroep wél gelijk zou krijgen, gaat het nieuwe ontslag pas in op het moment dat in hoger beroep is beslist. Dat kost het bedrijf dus alsnog een paar maanden salaris én de verplichting om de monteur op het werk toe te laten.
Hoe duidelijk moet je zijn als werkgever? Denk goed na voor je je waagt aan een ontslag op staande voet.
Twijfelt u als werkgever of een ontslag op staande voet tot de mogelijkheden behoort? Ik adviseer u graag. Bel of mail mij +31 10 313 39 09 / maarten.van.kempen@dvan.nl of stuur mij een berichtje op Twitter of Linkedin.